tisdag 30 juni 2009

Fodervärd sökes!

För att minska stressen och smittorisken i kattgruppen vill jag inte ha allt för många katter hemma. För att klara av detta kommer jag att använda mig av fodervärdar till några av mina avelskatter.

Jag söker dig som är intresserad av Devon rex och har en viss insikt i katthållning. Tidigare erfarenhet av avel är inget krav, bara intresset och viljan finns. Det är alltid kul att visa upp sina katter på utställning, så en vilja att prova på utställning är alltid bra. Jag hjälper givetvis till med allt detta!

Vad innebär det?
Ett fodervärdsavtal kräver mycket från båda sidor. En fodervärdskatthandlar inte om någon gratiskatt, det kan inte sägas nog och är tyvärr en allt för vanlig uppfattning.
Att vara fodervärd innebär att katten bor hos fodervärden, men ägs av mig (uppfödaren). Detta innebär att jag har rätt att använda katten i avel och utställning så länge som avtalet säger.Det brukar antingen regleras i år eller kullar. Det finns både helfoders- och halvfodersavtal, som ser lite olika ut. Olika avtal skiljer sig även på hane och hona och även på olika katter.
Som ägare av katten står jag för alla kostander som är knutna till avel och utställning. Du som fodervärd står för allt som har med kattens vardag att göra.

Mer ingående information finns för den som är intresserad.

Jag vill gärna att ni bor i Umeå med omnejd.

.Låter detta intressant?
Tveka inte att höra av dig till min mail!

Jag är ständigt på jakt efter bra fodervärdar. Även om jag inte har kull för tillfället, är det alltid bra att skapa en kontakt tidigt. Så tveka därför inte att höra av dig om du är intresserad av fodervärdsskap!

Får man locka med en liten alienbäbis?



//Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar