söndag 15 november 2009

Att vara fodervärd.


Tänkte förklara lite vad det innebär att vara fodervärd för en katt. Det förekommer många funderingar kring vad det i praktiken innebär att vara fodervärd och säker många felaktiga uppfattningar. Att ha hand om en fodervärdskatt är ett stort ansvarstagande eftersom man i praktiken tar hand om någon annan katt för ett tag. Avtalen kan se lite olika ut och det skiljer sig mellan honor och hanar.

Varför använder uppfödare sig av fodervärdar?
För mig är det viktigt att inte ha allt för många katter på samma yta eftersom det är större chans till smittor, bråk och allmänt missnöje. För att kunna arbeta vidare med sin avel, spara katter från egna uppfödningen och även ta in nya katter ibland, behövs det fodervärdar. Det ska klargöras att jag inte är emot omplacering i viss mån, det är bara så att jag har lite svårt att släppa iväg mina kära kastrater:)
Så istället för att "samla på mig" massa katter i mitt eget hem, som jag kanske sedan blir tvungen att omplacera, ser jag fodervärdar som en möjlighet att fortsätta aveln men även att katten i fråga ska ha det tryggt och bra i sitt hem.


Vad innebär det för dig att vara fodervärd?
Som fodervärd bor katten hos dig redan från att den är kattunge, men den ägs på papper av mig (uppfödaren). Det innebär att jag som ägare har rätt att, enligt överenskommet avtal, ställa ut katten på utställningar, samt använda den i avel. Det innebär i praktiken att katten kan komma följa med mig på utställningar, ibland över en dag och ibland längre (en helg eller liknande). Jag står givetvis alltid för kostnaderna.

Avtalen ser som sagt lite olika ut, men för en hona sträcker det sig ofta över 2-3 år och ska resultera i 2-3 kullar. För en hane brukar det av naturliga skäl sträcka sig kortare tid, men ska resultera i 3-4 kullar. Avtalet är olika för varje katt och skrivs inte under förrän båda parter känner sig nöjda.

Även om jag som uppfödare äger katten är det viktigt att fodervärden förstår att ansvaret över kattens dagliga hälsa och välbefinnande ligger hos dem. Som ägare till katten står jag för kattens liv- veterinärvårds- och avelsförsäkring och alla kostnader som har med avel och utställning att göra. Fodervärden betalar alla kostnader kring kattens vardag (fullvärdig mat enligt överenskommelse med uppfödaren, sand, leksaker, veterinärräkningar upp till självrisk om inte besöket hade med dräktighet eller liknande att göra). Som fodervärd betalar du inget köpespris för katten. Vid halvfodervärd betalar du halva summan och då sträcker sig avtalet över en kortare period.

När katten ska ha kattungar är det bäst om katten får vara hemma hos er, där den känner sig trygg. Som uppfödare tycker jag det är viktigt att ta del av både födseln och uppväxten av ungarna och det innebär att jag vill medverka under födseln och sedan hälsa på regelbundet. Det är också därför det är viktigt att vi inte bor allt för långt ifrån varandra, speciellt om fodervärden inte har mycket erfarenhet av kattfödslar sedan tidigare. Kullen är trots allt mitt ansvar, men även ett samarbete mellan fodervärd och uppfödare.

En hane på foder kan antingen få träffa sina honor hos fodervärden eller hos mig, beroende på omständigheter och överenskommelser. Man bör vara medveten om vad det kan innebära att ha en fertil hane hemma. En del hankatter blir fertila väldigt tidigt och detta kan leda till att katten skriker och letar honor samt strilar för att märka revir. Jag har full förståelse att detta inte är något man med glädje lever i, men ibland får man stå ut en liten stund så man kan invänta honornas löp. Om det inte skulle fungera så får vi komma överens om en lösning som passar både katt, uppfödare och fodervärden!


Vem passar som fodervärd?
Det är viktigt att förstå att man måste tänka igenom ett fodervärdskap lika väl som när man köper en katt. Alla katter är värda ett bra och livslångt hem oavsett vem som står som ägare!

Att vara fodervärd kan vara ett bra sätt att testa på "uppfödarlivet", om du någon gång funderat på detta. Det är ett bra sätt att känna på om det är något för dig och om det passar din livsstil.
Även om du inte har haft funderingar på uppfödning är ju självklart ett grundkrav att du älskar katter!

Katten kastreras efter avtalet löpt ut och du skrivs över som ägare.

Några punkter jag värdesätter hos en fodervärd:
  • Du har erfarenhet av katt sedan tidigare
  • Ett intresse att lära dig mer
  • Du har tid och lust att hjälpa till att föda upp kattungar
  • Att personkemin mellan oss stämmer

Låter det intressant? Du är varmt välkommen att maila mig och berätta lite mer vilket hem du har att erbjuda. Du når mig bäst på devonrex@oblivions.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar